Cheap Monday

Cheap Monday var ett svenskt modevarumärke som grundades år 2000. 2008 köptes märket upp av H&M, men i november 2018 kom beskedet att varumärket läggs ned. Avvecklingen av varumärket påbörjades direkt och beräknas vara klar i juni år 2019. Varumärket grundades av Örjan Andersson, Lars Karlsson, Adam Friberg och Linda Friberg, och försäljningen påbörjades år 2004 i butiken Weekday. Till en början hade de inga egna butiker.

Cheap Monday har en ikonisk logga i form av en dödskalle med en pratbubbla. Deras signaturplagg är de tighta jeansen som blev populära hos såväl män som kvinnor. Varumärket har förknippats med olika alternativa musikstilar som exempelvis indie. Cheap Mondays affärsmodell var en traditionell grossistverksamhet där varumärket såldes via olika återförsäljare. Bland annat kunde du hitta varumärket hos Urban Outfitters, Barneys New York och ASOS.

Historia och geografisk spridning

År 2000 grundade Örjan Andersson, Lars Karlsson, Adam Friberg och Linda Friberg varumärket Cheap Monday, men det var först år 2004 som försäljningen påbörjades. Till en början såldes varumärket endast i en secondhandbutik utanför Stockholm som hette Weekday. Butiken blandade secondhand och nya coola märken och fick snabbt en ikonstatus i området. Namnet “Cheap Monday” kommer från det faktum att butiken endast var öppen på söndagar.

År 2004 öppnas fler Weekday-butiker i Sverige och Cheap Monday-jeansen börjar säljas via återförsäljare i andra länder. Bland annat exporterades jeansen till Japan, USA och Frankrike. Jeansen nådde en kultstatus i indiekretsar och bland andra konsumenter. Under årens gång etablerades pop-up-butiker i städer runt om i världen. Cheap Monday hade tre egna butiker som låg i London, Paris, Beijing och Shenyang. Flaggskeppsbutiken var i London.

Varumärket

Cheap Monday etablerade sig som ett jeansvarumärke. Deras signaturplagg är de tighta, svarta jeansen med hög midja. Från lanseringen blev dessa jeans otroligt populära hos såväl män som kvinnor. Varumärket etablerades för att erbjuda “jeans åt folket” och sågs som en motreaktion till den rådande trenden med dyra jeans från amerikanska varumärken. Företaget ville erbjuda billiga jeans som de flesta kunde ha råd med.

Få modevarumärken väljer att positionera sig som ett billigt alternativ, men Cheap Monday tog steget fullt ut och valde till och med att inkludera ordet i sitt varumärkesnamn. Cheap Monday har alltid förknippats med alternativa musikstilar, främst indie. Färgerna är mörka, ofta svart och grå, och loggan består av en ikonisk dödskalle. Den tydliga nischen och attraktiva prislappen gjorde att varumärket tydligt kunde positionera sig och succén var ett faktum.

Investerare och uppköp

Fabric Scandinavien var holdingbolaget där Cheap Monday och Weekday ingick. År 2008 köpte H&M 60 procent av Fabric Scandinavien för 564 miljoner kronor. H&M-koncernen hade imponerats framför allt av Cheap Mondays snabba tillväxt och fortgående expansion till olika marknader. Köpet genomfördes med option att förvärva resten av bolaget inom 3–5 år. Efter 5 år ägde H&M alltså varumärket och bolagets fyra grundare blev mångmiljonärer.

I och med att H&M köpte varumärket så var tanken att Cheap Monday kunde dra nytta av H&Ms organisation och kapital för att snabbt kunna expandera. Det beslutades att varumärket inte skulle säljas i H&Ms egna butiker för att varumärkets identitet skulle bevaras. Fabric Scandinavien drevs vidare som ett fristående dotterbolag inom H&M-koncernen och grundarna stannade till en början kvar i bolaget på olika positioner.

Problem

Cheap Mondays tillväxtresa gick snabbt, och kanske gick det till och med för snabbt? Deras affärsmodell bygger på en traditionell återförsäljningsmodell, vilket innebär att varumärket säljs främst hos andra återförsäljare, inte i deras egna butiker. Cheap Monday såldes i drygt 3 000 butiker. Denna modell har stött på stora problem de senaste åren i takt med digitaliseringen i branschen. Det resulterade i flera års negativ försäljnings- och lönsamhetsutveckling.

2019 – Slutet för Cheap Monday

I november 2018 kom det för många oväntade beslutet att H&M väljer att lägga ned varumärket Cheap Monday. Den främsta anledningen var att H&M valt att inte jobba med några mellanhänder, vilket är precis tvärtemot den affärsmodell som Cheap Monday bygger på. Försäljningssiffrorna var för låga och H&M har valt att fokusera på sina andra varumärken. I juni 2019 kommer Cheap Monday att vara helt avvecklat och således inte finnas kvar.

Leave a Comment