Happy Socks är ett svenskt varumärke som tillverkar färgglada strumpor och underkläder. Företaget grundades 2008 av två vänner som hade en vision att skapa roliga, färgglada vardagsplagg. Valet föll på strumpor eftersom det är något som vi alla använder varje dag, men som ofta är ett ganska tråkigt plagg. Happy Socks revolutionerade strumpvärlden genom att skapa strumpor med cool design i skrikiga färger.
Happy Socks är en svensk modesuccé. Idag säljs varumärket i 90 olika länder över fem kontinenter. De erbjuder ett stort utbud av olika mönster och färger. De har haft samarbeten med flera olika kända designers för att skapa unika kollektioner. Deras utbud har dessutom utökats och inkluderar nu även underkläder. Kvaliteten på produkterna är hög och prislappen ligger i en premiumklass där ett par strumpor kostar cirka 100 kronor.
Historia och geografisk spridning
Happy Socks grundades av vännerna Viktor Tell och Mikael Söderlindh år 2008. Viktor Tell har en bakgrund inom grafisk design och med mottot “All play, no work” står han bakom Happy Socks ikoniska och lekfulla design. Mikael Söderlindh har en bakgrund inom reklam och marknadsföring och är strategen bakom företagets succé. Med en tydlig vision och strategi lyckades dessa två vänner förvandla strumpor från något tråkigt till en kreativ modeaccessoar.
Idag säljs Happy Socks online och i butiker i fler än 90 olika länder över hela världen. Företaget har 22 egna butiker utanför Sverige och dessa finns i USA, Storbritannien, Spanien, Japan, Sydkorea, Indien, Taiwan, El Salvador, Polen och Australien. Företaget expanderar snabbt och snart lär vi se fler butiker. I Sverige har de flera så kallade concept stores, bland annat på Mäster Samuelsgatan i centrala Stockholm.
Varumärke
Happy Socks framgångar beror på flera faktorer, men framför allt att grundarna har lyckats skapa ett tydligt varumärke inom en förbisedd bransch. Med dess starka färger, lekfulla mönster och klämkäcka produktnamn så går det inte att ta miste på Happy Socks. Varumärket är till synes enkelt, men genialt. Till och med namnet beskriver var grundarna ville åstadkomma när de startade företaget – färgglada strumpor.
Genom att bära ett par strumpor från Happy Socks sprider du glädje, både till dig själv och folk runt omkring dig. Detta tack vare de roliga mönstren och härliga färgerna. I övrigt står varumärket för hög kvalitet som ska hålla länge. De vill även att alla ska kunna ha vilka strumpor de vill och därför produceras alla strumpor i en unisexmodell (för både män och kvinnor).
Samarbetskollektioner
Happy Socks har skapat flera unika kollektioner genom att samarbeta med olika designers. De har mer än 20 samarbetskollektioner och fler lär det bli. Happy Socks strävar efter att kontinuerligt samarbeta med värdens mest kreativa och bästa designers. En av deras mest berömda kollektioner är “Yellow Submarine” där de samarbetade med Beatles för att hylla låtens 50-årsjubileum. Denna kollektion blev så populär att den resulterade i ytterligare en Beatles-kollektion.
En annan uppmärksammad kollektion var med design från den världsberömda artisten Andy Warhol. Denna kollektion var inte ett samarbete, utan snarare en hyllning till artisten. På strumporna sågs många av Warhols ikoniska pop-art konst. Andra samarbeten genom åren inkluderar sportmärket Adidas, rapparen Snoop Dogg, fotografen och konstnären Curtis Kulig, den indiska designern Manish Arora och Stephen Wong, den före detta designern för Helmut Lang Studios.
Investerare
I januari år 2017 investerade det Londonbaserade riskkapitalbolaget Palamon Capital Partners i Happy Socks. De förvärvade en majoritetsandel i bolaget. Vid förvärvet värderades Happy Socks till 85,4 miljoner dollar. Riskkapitalbolaget betalade mer än en halv miljard kronor för att få 75 procent av bolaget. Det svenska riskkapitalbolag Scope var den främsta säljaren som ägde 50 procent av bolaget sedan 2015. Vid affären investerade Palamon Capital Partners ytterligare 40 miljoner kronor i tillväxtkapital.
Finansiella siffor
Happy Socks har blivit en svensk modesuccé med försäljning över hela världen. Tack vare kapital från tunga investerare har företaget lyckats nå ut till en bred publik. Globala reklamkampanjer och samarbeten med berömda designers kostar mycket och detta har varit möjligt tack vare investerat kapital. Detta har varit bidragande faktorer till en snabb tillväxt. År 2016 landade omsättningen på cirka 305 miljoner kronor med en vinstmarginal på över 15 procent