Lindex har haft en stark försäljningsutveckling online de senaste åren, mycket tack vare en rad effektiviseringar. I sortimentet, som är detsamma online som i fysisk butik, finns dam, – barn- och underkläder, accessoarer och kosmetika. I det sistnämnda ingår Lindex eget märke Lindex Beauty och de erbjuder ett brett sortiment av såväl underkläder som barn- och damkläder. Baby- och barnkläder finns från storlek 44 till storlek 170 cl och damkläder från storlek 34 till storlek 54. På damsidan är kläderna indelade i kategorierna Easy, Sharp och Holly & Whyte. Den första erbjuder en mer vardaglig look, den andra en mer dressad look och den tredje en något flörtigare och kvinnligare look.
- Lindex erbjuder nyckelplagg för en stilsäker vardagslook
- Det finns tre huvudkollektioner för dam: Easy, Sharp och Holly & White
- Damkläderna finns i storlekarna 34 – 54
- Newborn-kollektionen tillverkas i 100 procent hållbart material
- Baby- och barnkläderna finns i storlekarna 44 – 170
En resa i tiden
År 1954 öppnades underklädesbutiken “Fynd” av Ingemar Boman och Bengt Rosell i caféstaden Alingsås, cirka 5 mil öster om Göteborg. Inte långt därefter bildades bolaget Lindex som gav namn åt efterföljande butiker. Under sextiotalet utökades sortimentet med damkläder, och efterhand som företaget expanderade kunde den första butiken utanför Sveriges gränser öppnas. I början av 90-talet öppnade de det första produktionskontoret och modekedjan Gulins såldes till norska Finansgruppen. 1995 startades Lindex Club (numera More at Lindex) och i slutet av decenniet köpte de upp barnklädesmärket Fix. Det dröjde dock fram till 2007 innan Lindex startade försäljning online, vilket var samma år som de blev en del av finska Stockmannkoncernen.
Medan Stockmannkoncernen har huvudkontor i Helsingfors finns Lindex huvudkontor i Göteborg. Här arbetar omkring 400 personer med allt från inköp, design, IT, marknadsföring, HR, kommunikation, ekonomi, administration, logistik och varuhantering. Lindex lägger stort fokus på hållbarhet, återvinning och återanvändning. Det pågår ett ständigt hållbarhets- och miljöarbete i form av olika samarbetsprojekt med modedesigners, Cancerfonden, WaterAid med flera. Lindex har ett enormt engagemang i Rosa Bandet-kampanjen och är en av kampanjens huvudsponsorer. Omkring 400 butiker är engagerade i insamlingen, vilket har bidragit till att Lindex har kunnat skänka åtskilliga miljoner till Cancerfonden genom årens lopp. För att öka insamlingen och engagemanget ytterligare gjorde Lindex ett samarbete med den amerikanske modedesignern Narciso Rodriguez. Ur det samarbetet uppstod Pink Collection.
Ännu mer av det viktiga hållbarhetsarbetet
Tidigare nämnda effektiviseringar har bland annat mynnat ut i färre leverantörssamarbeten och fler långsiktiga partnerskap. Målet är att minst 80 procent av alla kläder ska tillverkas i mer hållbara fabriker senast år 2020. Företaget har jobbat för att komma närmare sina leverantörer, vilket i sin tur möjliggör mer långsiktiga projekt. Numer använder de ett så kallat “Score Card” som verktyg för att utvärdera leverantörernas hållbarhetsarbete. Detta sker utifrån en femgradig skala och ett visst antal kriterier som rör bland annat transparens och socialt- och miljömässigt utvecklingsarbete. En central del i Lindex eget hållbarhetsarbete är just transparens, vilket innebär att det finns mycket information om leverantörer, fabriker, tillverkningsprocesser, samarbeten och så vidare att ta del av på företagets hemsida.
En annan viktig del i hållbarhetsarbetet är nylanseringen av Lindex babysortiment, som numera tillverkas av 100 procent ekologisk bomull och återvunnet material. Plaggen håller hög kvalitet samtidigt som de är funktionella och praktiska. Sortimentet är indelat i två koncept, där Soft Nature är inspirerat av djur och natur, vilket inte minst visar sig genom handritade mönster och dova färger. Det andra konceptet, The Colour Pops, är ett mer lekfullt koncept med uttrycksfulla och färgstarka mönster. Det finns också ytterligare ett viktigt miljöprojekt som bör nämnas, nämligen One Bag Habit, som syftar till att minska konsumtionen av plastpåsar. Som ett led i detta doneras allt överskott från försäljningen av plastpåsar till ändamålsenliga projekt inom hållbar utveckling.
Samarbeten och utmärkelser
Lindex har samarbetat med några av världens största och mest väletablerade modeskapare. 2010 inleddes ovan nämnda samarbete med Narcisco Rodriguez som skapade kollektionen Pink Collection. 2011 gjorde de ett samarbete med den amerikanska stylisten Rachel Zoe, för att året därpå jobba med det italienska modehuset Missoni. 2014 hade de dessutom ett samarbete med modedesignern och numera legenden Jean Paul Gaultier. Lindex och också vunnit ett antal utmärkelser genom lopp: 2006 blir Johan Hallin Årets marknadschef; 2008 blir Sofia Brax Årets HR-chef; 2009 vinner de pris för Årets inredningskoncept; 2009 och 2013 vinner de pris för Årets modekedja; 2015 vinner de Årets hållbarhetspris; 2016 blir VD Ingvar Larsson utsedd till Årets Chef; 2017 vinner de pris för Årets Omnikanal.