Tiger of Sweden är ett svenskt klädmärke och konfektionsföretag. Deras nisch var från början att fabrikssy kostymer i olika storlekar som levererades till återförsäljare. Detta för att underlätta processen för köparen som då slapp att gå till skräddare för måttagning, provning och sedan vänta på att kostymen skulle bli klar – en affärsidé som lönade sig och växte snabbt under första halvan av 1900-talet. 1936 var konfektionsföretaget det största i norra Europa, och med sina 1 000 anställda tog de marknaden med storm. Under 1950-talets textilkris köpte staten upp företaget och började exportera vilket gav stor framgång. Först 1974 breddades sortimentet och företaget tog namnet Tiger of Sweden.
- Företaget grundades redan år 1903.
- Från början hette varumärket Schwartzman & Nordström.
- Företaget blomstrade under första halvan av 1900-talet, men var i kris under 50-talet.
Historia och geografisk spridning
Tiger of Sweden grundades i Uddevalla år 1903, då som Schwartzman & Nordström efter grundarna Marcus Schwartzman och Hjalmar Nordström. På Kungsgatan 19 i Uddevalla inleds den första verksamheten och företaget anställer skräddare till sin växande verksamhet. Schwartzman lämnar företaget 1905 efter en dispyt med Nordström, företaget behåller dock namnet. 1906 öppnar den första egna butiken. Företaget växer och 1920 lanseras de klassiska “tiger”-kostymerna som så småningom ger företaget dess nya namn. Planer på att konstruera en egen fabrik läggs på is när andra världskriget bryter ut 1939. Istället färdigställs fabriken 1949 och besöks av kungen Gustav VI Adolf 1956. När Schwartzman avlider i en olycka 1961 övertar staten verksamheten för att undvika en produktionskris.
Under följande årtionden expanderar Tiger internationellt, till den europeiska kontinenten och över Atlanten till USA. Ett nordamerikanskt huvudkontor inrättas i Empire State Building i New York, europeiska kontor finns under 1960-talet i bland annat Schweiz, Tyskland och Frankrike. 60-, 70- och 80-talen karaktäriseras av en växande verksamhet och status på modearenan. 1991 stängs fabriken i Uddevalla när produktionen flyttar utomlands. 1993 utnämns Robert Tjernberg till VD och är en central figur i Tigers återupplivning som en modekraft på 2000-talet. Tigers mode breddas i stil och 1997 skapas en damkollektion, samt en expansion in i jeansvärlden år 2001. Idag finns Tiger of Sweden över flera kontinenter via internet och med ett 10-tal butiker i bland annat Stockholm, Paris och Kapstaden.
Varumärke
Tiger of Sweden utmärker sig genom att ha en stark kulturell närvaro och en stark koppling till svensk kultur och samtiden. Inom denna arena återfinns exempelvis designade kläder för rockbandet The Hives till deras världsturné 2006 och olika fotograferingar. 2011 framförde bandet Mando Diao från Borlänge en konsert iklädda Tiger of Sweden-mode. När Ruben Östlund vinner pris för The Square under filmfestivalen i Cannes har regissören på sig Tigerkostym. Kanske mest omtalat är dock när den svenska pop-musikern Håkan Hellström spelar två efterföljande konserter på Gamla Ullevi i Göteborg år 2016. Båda konserterna fyller arenan med fler än 70 000 fans som får se Hellström sjunga iklädd Tiger.
Tiger är idag världskänt som ett framstående modehus och en representant för svensk stil internationellt. Förutom sin stora verksamhet i butiker och försäljning över Europa och andra delar av världen har Tiger of Sweden även en stark närvaro på catwalken och inom “avant garde”-mode. Märket har synts på London Fashion Week med en egen kollektion, vunnit priser såsom 2015 då Tiger vann Best Menswear Design under WGSN Global Fashion Awards och 2018 då företagets creative director Christoffer Lundman utnämndes till årets designer av tidskriften Café. Den (svenska) tigern har blivit internationellt känd för att representera en lång historia av nyskapande och framåtriktat mode för en stor grupp människor.
Sammanfattning
Tiger of Sweden är ett svenskt modeföretag och klädmärke grundat i Uddevalla år 1903. Det är en verksamhet som under de följande 100 åren vuxit successivt till att etablera sin egen produktion; först i Uddevalla, sedan över hela Sverige, Europa och andra delar av världen. De utmärker sig för sin status som ett innovativt, stilrent och respekterat märke till ett relativt lågt pris som blivit symbol för svenskt mode och stil samt ett vanligt förekommande inslag i kultur och konst. Varumärket har sitt ursprung i kostymer men erbjuder idag en stor bredd inom dammode, denim och övrigt herrmode. Förutom att vara omtyckta och respekterade hos allmänheten har de även vunnit flera priser för sin design.