För den som är modeintresserad så har man nog märkt att det finns flertalet olika stilar man kan välja mellan. Att gå runt som man vill har blivit allt mer befängt och alla ska sättas in i samma ”hörn”, för om man inte gör det så sticker man ut. Ibland kan det däremot vara bra att sticka ut, men det är enbart om flera personer gör det samtidigt, vilket är motsägelsefullt. För att exemplifiera så kan vi kolla på hur trenden med gamla 90-tals kläder och frisyrer har blivit stort i storstäderna igen. Klassiska träningsoveraller med tre sträck har blivit ett ställningstagande för att man är modemedveten medan andra tycker det ser avskyvärt ut.
Modevisningar har blivit mer absurt
Förr i tiden så följde de modemedvetna alla de olika modevisningarna slaviskt i hopp om att hitta något som var kraftfullt. Men nu har det blivit mer av en uppvisning av vem som kan komma på den mest absurda kollektionen. Kollektionen behöver inte ens vara funktionsduglig längre utan den ska bara sticka ut så mycket som möjligt. Vissa kollektioner har fått massvis med kritik för att vara idéfattiga. Ett exempel på detta är en kollektion som var ett täcke som någon virat in sig i och sedan kallat för nästa mode, vilket retade den stora massan.
Som tidigare nämnt så var dessa modevisningar ett sätt för både stora och nya kläddesigners att bevisa att de tillhörde modeeliten. De visade upp snygga och funktionsdugliga kläder som kunde skapa en ny form av trend hos de som tyckte det var snyggt.
Svårt att förutse en ny modetrend
Innan så har man kunnat försöka lista ut vad som är den nya modetrenden då man sett hur folk anpassat sig efter den gällande modetrenden. Vi har gått från vida byxor till väldigt slimmade och sedan till mjukisbyxor. Denna utvecklingen borde vara tvärtom, men människorna tycker detta är väldigt trendigt.
De stora modeskaparna har blivit allt mer frustrerade över denna typen av trend då det är väldigt motsägelsefullt och ”fult” att klä sig såhär. Många individer har även tagit denna typen av modetrend som ett sätt att känna tillhörighet då de inte har något annat att förhålla sig till. Det är därför städer som Malmö och Göteborg har fått sig ett rykte om att vara ”hipster” och allmänt ”fulklätt”.
Modeikoner är aktiva på andra marknader
De största modeikonerna har insett att de inte enbart kan livnära sig på sitt namn längre, utan de måste göra någonting för att hålla intresset vid liv. Detta är för sociala medier har blivit så påtagligt att nästan vem som helst kan skapa kollektioner och nå ut till miljoner människor.
Tar man kändisfamiljen Kardashian så ser man snabbt hur väl de har agerat gentemot sin publik. De har inte bara skapat spel som riktar sig mot deras yngre publik utan även gett råd i hur nätcasinon kan utforma spelautomater som påminner om dem (källa). Detta gör man för att man vill få ut sitt namn och ansikte på så många olika plattformar som möjligt, vilket kommer leda till att fler ser kollektionerna man säljer.
Hur utvecklingen av mode kommer att fortlöpa är väldigt svårt att säga, men vi kan räkna med att allt fler modeikoner kommer verka på allt fler marknader.