Björn Borg är ett svenskt modevarumärke som främst tillverkar underkläder och sportkläder. Varumärket bygger på den svenska tennisstjärnan och sportikonen Björn Borg. Tennisspelaren äger inga andelar i varumärket Björn Borg, men han får royalties för att låna ut sitt namn. Varumärket är starkt förknippat med sport och Björn Borgs historiska idrottsprestationer. Varumärket Björn Borg grundades av Anders Arnborger och Louise Hildebeck. Första kollektionen, “Björn Borg Collection”, lanserades 1984 och huvuddesigner var Rohdi Heintz. Tanken var först att lansera sportkläder, men företaget tog ett vågat kliv in i underklädsbranschen. Än idag är underkläderna, framför allt kalsongerna, mycket populära och utgör ett av de viktigaste plaggen för varumärket.
- Björn Borg är ett svenskt varumärke som tillverkar underkläder och sportkläder.
- Tennisspelaren Björn Borg äger inga andelar i varumärket Björn Borg, men han får royalties för att låna ut sitt namn.
- Första kollektionen lanserades år 1984.
Varumärket Björn Borg
Varumärket Björn Borg är starkt förknippat med tennislegenden Björn Borg. Varumärket har en tydlig sportprofil och vill ge intrycket att deras produkter håller lika länge som minnet av legenden. Varumärket berättar historien om sig själva genom att inleda med att tennisstjärnan föddes 1956. Björn Borg är en av Sveriges största idrottsprofiler och en av världens bästa tennisspelare genom tiderna. Han vann bland annat fem raka Wimbledon, sex Franska Öppna och flera Grand Slam-turneringar. Björn Borg blev även utsedd till “Århundradets svenska idrottsman” av Svenska Idrottsakademin. Tennisracketen ligger sedan lång tid på hyllan, men Björn Borgs imponerande tävlingsinstinkt och aura lever vidare genom varumärket Björn Borg.
Varumärket Björn Borg riktar sig till modemedvetna och sportintresserade konsumenter. I deras sortiment erbjuds kläder för såväl män och kvinnor, även om målgruppen initialt enbart var män. Varumärket erbjuder framför allt underkläder och deras ikoniska kalsonger har blivit den storsäljande produkten. Explosiva färger och vågade mönster blev snart kännetecknet för Björn Borg. De marknadsför sig som “The no. 1 Sports Fashion Brand for the Active and Attractive” vilket tyder på att de vill vara ett moderiktigt sport- och livsstilvarumärke med fokus på underkläder. Utöver underkläder erbjuds även skor, strumpor, solglasögonen, badkläder, väskor, glasögon och såklart sportkläder. Skor, glasögon och väskor säljs främst via licenstagare.
Historia och geografisk spridning
Varumärket Björn Borg grundades av Anders Arnborger och Louise Hildebeck. Den första kollektionen, “Björn Borg Collection”, lanserades 1984. 1997 tog Arnborger och Hildebecks företag World Brand Management (numera Björn Borg AB) över de exklusiva rättigheterna för varumärket Björn Borg. Detta innebär att endast detta företag har rätt att producera, marknadsföra och sälja produkter med Björn Borgs namn. Sedan 2006 har företaget fulla rättigheter. Björn Borg har själv aldrig varit ägare i företaget. Han får betalt i form av royalties för att låna ut sitt namn. Det beräknas att han totalt har fått cirka 450 miljoner kronor. Den 7e maj 2007 noterades Björn Borg AB på börsen.
Björn Borg såldes först enbart i Sverige, men idag finns varumärket på flera internationella marknader. Redan 1992 lanserades varumärket utanför Sveriges gränser. Först ut var Danmark och Norge. Därefter följde Nederländerna, Österrike, Belgien och Australien. Sedan 2006 finns varumärket även i Tyskland och Storbritannien. Björn Borg säljs dels via egna butiker, men även via ett stort antal återförsäljare. Det finns totalt 48 Björn Borg-butiker, varav majoriteten ligger i Sverige. Det går även att köpa produkterna online. De senaste åren har Björn Borg samarbetat med designers och influensers för att skapa unika kollektioner. Björn Borg samarbetar även med sportprofiler och influensers för att skapa träningsvideos och andra tips till konsumenterna.
Ägare
World Brand Management har sedan 1997 de exklusiva rättigheterna att använda varumärket Björn Borg. 1998 gick riskkapitalbolaget Merchant Venture Investments in som investerare och delägare. För 25 miljoner kronor köpte Merchant Venture Investments då en tredjedel av bolagets aktier. 2006 köpte World Brand Management de fullständiga rättigheterna till varumärket för 124 miljoner kronor. Inför börsnoteringen 2007 bytte World Brand Management namn till Björn Borg AB. Björn Borg var som sagt aldrig ägare till konfektionsbolaget Björn Borg AB, men han har under åren fått cirka 450 miljoner utbetalat i royalties för att han lånar ut sitt namn. Den sista utbetalningen skedde 2016 och då var summan 30 miljoner kronor.