Acne Studios

Företagets grundare och kreativa chef heter Jonny Johansson. Det är hans stora intresse för konst, foto, arkitektur och nutidskultur som ligger till grund för Acne Studios framgångar och goda rykte. Fokus ligger på skräddarsydda, specialutvecklade och stilrena material och tyger. I kollektionen ingår dam- och herrkläder, skor, denim och accessoarer. Efter att ha öppnat sin första butik i Stockholm kunde de snart därpå öppna även i Köpenhamn, Berlin och Göteborg. Därefter följde öppningar i Oslo, Hamburg, Paris och New York. 2010 startades den första Londonbaserade butiken och numer finns Acne också i Tokyo. Huvudkontoret ligger kvar i Stockholm, men numer har de även kontor i bland annat London, Paris, Köpenhamn och Oslo.

  • 1996 startas Acne Jeans i Stockholm
  • 2003 öppnas den första Acne-butiken i Stockholm
  • Företagets grundare heter Jonny Johansson
  • Fokus ligger på speciellt utvecklade tyger och material
  • Acne har butiker ibland annat. Paris, Tokyo, London, Köpenhamn och New York

Kreativiteten, konceptet och kollektionerna

Det Stockholmsbaserade företaget och dess kreativa chef, Jonny Johansson, har hittat en alternativ och egen väg som bidrar till företagets rykte som seriös skapare av såväl kläder som möbler, böcker, tidningar med mera. Acne står för sammansatt och detaljerad design med tydlig inriktning på eklektiska och specialutvecklade material. Den drygt femtioåriga Jonny lever familjeliv vid sidan av företaget med tre barn och en sambo. Han började som säljare på JC och arbetade därefter som formgivare och PR-assistent på Diesel. 1996 startade han Acne Jeans tillsammans med Mats Johansson, Jesper Kouthoofd och Tomas Skoging. Inspirerade av Andy Warhols Factory ville de fyra vännerna starta ett kreativt kollektiv, där de kunde arbeta med allt från design, reklam, film, mode och inredning.

För Jonnys del började det med stuprörsjeans dekorerade med röda sömmar, vilka snabbt blev kännetecknet för Acne Jeans. Sedan fortsatte det med smala kavajer, oversize-tröjor, trenchcoats med stora kragar, läderjackor och fler jeansmodeller. Acne har haft samarbeten med stora modeskapare som Lanvin, och Jonny själv har fått flertalet jobberbjudanden från välkända modehus i London, Paris och USA. Tillsammans med Yolanda Zobel, ansvarig för damkollektionen, samt Micke Schiller, före detta VD och numer styrelseordförande, har han dock valt att stanna kvar hos Acne Studios. Kanske hade han inte kunnat sälla sig till raden av celebriteter som Lars Wallin, Filippa K, Marcel Marongiu och Johan Lindeberg annars. Stjärnor som alla har vunnit det prestigefyllda designerpriset Guldknappen, precis som Jonny Johansson.

Nyckelpersoner och utveckling

Naturligtvis är Jonny Johansson en av företagets nyckelpersoner i egenskap av kreativ chef. Han var också en av företagets grundare, tillsammans med bland andra styrelseordförande Mikael Schiller. 2010 tog den före detta handelsstuderande Mattias Magnusson över posten som VD, efter att bland annat ha arbetat som oavlönad assistent åt Mikael Schiller. Numer anses Magnusson vara en av herrmodebranschens mäktigaste personer, åtminstone enligt modemagasinet King. Och visst är Magnusson en stor del av Acnes varumärke, inte minst genom att han lyckats rikta många internationella blickar mot Sverige. Magnusson själv framhäver de cirka 500 medarbetarna, inte minst före detta VD:n Mikael Schiller och kollegan Jonny Johansson, som företagets nyckelpersoner.

Acne Studios siktar stenhårt mot den globala marknaden och sedan ett par år tillbaka visar de kollektioner på modeveckan i Paris. Modeveckan är ett högst prestigefyllt evenemang, där endast etablerade och framgångsrika modeskapare finns med. Men Acne har ännu fler framtidsplaner och vill fortsätta att växa både globalt och digitalt. I detta grundar sig beslutet att sälja Acne och dess dotterbolag till konsultjätten Deloitte. Det skedde 2017 och skulle visa sig vara ett viktigt steg för den digitala utmaning som Acne stod inför, något som Deloitte Digital är experter på. I koncernen ingår Acne Advertising, Acne Drama, Acne Film samt Acne Digital – undantaget är alltså Acne Studios som fortsatt leds av Mattias Magnusson och övriga medarbetare.

Acne Studios och andra svenska modehus granskas

2017 gjorde medlemstidningen Handelsnytt en granskning av några av Sveriges största modehus inklusive Acne Studios. Detta gjordes i samarbete med Handels utredningsgrupp och visar bland annat att omkring 35 000 svenskar arbetar i någon form av klädbutik och cirka 58 000 personer i Sverige arbetar inom modebranschen. Drygt 30 procent av modeföretagens högsta chefer är kvinnor, snittlönen ligger runt 140 kronor/timmen (gäller företag med kollektivavtal, vilket flera stora modehus dessvärre saknar) och att månadslönen ligger runt 24 000 kronor. Undersökningen fann också att modebranschen i stort omsätter cirka 300 miljarder kronor/år (enligt branschorganisationen Teko). Bland de företag som ingick i granskningen fanns bland annat Acne Studios, Filippa K, House of Dagmar, Odd Molly, Hunky Dory, J Lindeberg, Whyred och Tiger of Sweden

Leave a Comment