Klädföretagoch svenska designers

Introduktion till klädföretag i Sverige och svenska designers


Svenskt mode har länge varit en framgångssaga både hemma och utomlands. H&M har under flera år varit oerhört viktiga för den svenska modeindustrin. H&M har inte bara krönt framgångar i försäljningen av sina egna kläder, utan även i det att de varit en plattform för nya designers att utveckla sitt kreativa skapande på. Margaretha Van den Bosch var chefsdesigner på H&M fram tills 2007, och hon arbetar kvar på företaget än idag som kreativ rådgivare. Hon är ansvarig för de internationella modesamarbeten som H&M har ingått i. Svenska modeföretag var tidiga med att erbjuda e-handel och det är en bidragande orsak till framgångarna. Svenska kläddesigners har även varit duktiga på att använda sig av YouTube, Instagram och bloggare. Att synas i sociala medier är viktigt för att lyckas i dagens teknikfokuserade värld.

  • Sociala medier viktigt för klädföretagens framgång
  • Hållbarhetstänkande en pelare för att lyckas
  • Sverige har en stark textiltradition
  • Sverige har många kreativa designers

E-handel

Svenskar köper i genomsnitt över 12 kilo kläder och textiler per person, varje år. Svenska designers är väl medvetna om vikten av att ha ett hållbarhetstänkande bakom kläderna. Deras strävan efter att utveckla hållbart mode har gjort att de lyckats sälja mycket i framförallt våra närmast grannländer, och i Tyskland. Stora klädföretag som H&M, Ellos och Kappahl arbetar för att skapa kläder som dels är moderiktiga men som även produceras med hänsyn till vår planet. H&M grundades 1947 och är en av världens största butikskedja för kläder. Idag är H&M älskat över hela världen och lockar dagligen till sig nya köpare, med sitt motto, mode till bästa pris.

Ellos Group har under de senaste 70 åren genomgått stora förändringar, och är numera ledande inom e-handel. Ellos Group säljer inte enbart kläder utan även heminredning, och de har utvecklat en stark e-handelsplattform med kunder från samtliga nordiska länder. KappAhl har runt 400 butiker i Sverige, Norge, Finland och Polen. Det säljer även kläder online. Acne, Tiger of Sweden, Filippa K och Whyred är exempel på några av de kända, svenska märken som gör kläder med fokus på stilren design och elegans. Filippa K drivs av Filippa Knutsson och Patrik Kihlborg och är ett internationellt känt märke. Carin Rodebjer är ett annan känd designer som driver och äger det prisbelönta modemärket Rodebjer.

Livsstil och teknikutveckling

Idag handlar mode till stor del om livsstil och status, vilket vi ofta ser i sociala medier så som på Instagram. Sverige har en stark textiltradition och även om många arbetare förlorade sina jobb under textilkrisen har det skapat en bra grund för nya modeföretag. I framtiden kommer mer av materialen baseras på fiber som är återvunna, och kläder kommer att produceras utan spill. Svenska modeföretag ligger i täten när det gäller utveckling av mer tekniska textiler. I framtiden kommer vi kanske enbart äga en enda jacka som byter färg? Att ständigt hålla sig ajour, inte bara när det gäller tygval och design utan även teknisk utveckling, är viktigt för att kunna vara marknadsledande även i framtiden.

Svenska designers medvetenhet om vikten av att ha ett hållbarhetstänkande bakom kläderna, har gjort att de lyckats sälja inte bara i hemlandet men även internationellt. Sveriges styrka som modeland ligger delvis i det att vi förstått och fångat upp samtidens vindar; idag är konsumenterna mer medvetna och kräver hållbar produktion även inom modet. Unika svenska modeskapare som Beata Szenfeld skapar kreationer som är både kläder och modern konst. Hon använder ofta tyg som kommer från secondhandaffärer. Här får gamla material nytt liv genom användningen av färgstarka applikationer och blekningar och hon leker med kläder genom att vända dem bak och fram. Hon lockar framförallt yngre köpare. Hennes inställning till design är nästan lite punkig.

Spets och stickade långkoftor

Flera svenska modeskapare har haft internationella framgångar. Designers som Ida Sjöstedt och Anna Holtblad har skapat egna varumärken. Deras kollektioner är omtyckta av människor som gillar att uttrycka sig med en unik typ av stil. Ida Sjöstedt designade till exempel prinsessan Sofias brudklänning 2015. Hennes kläder är åt det feminina hållet, med mycket spets. Hon driver ”Ida Sjöstedt Coutoure” där hon syr måttbeställda kläder till bland annat bröllop. Idas kläder är mycket populära och en riktig internationell storsäljare. Anna Holtblad blev känd för sina stickade kreationer och hennes stickade långkoftor, jackor och handvirkade plagg är fortfarande populära. Idag driver hon klädföretaget Anna Holtblad AB som fokuserar på hållbarhet i tygval, design samt produktion.

 

Leave a Comment